Motion – nøglen til et sundt liv

Man kommer ikke uden om det. Motion er vigtig for vores krop – og kan også påvirke vores sind positivt. Husk derfor at få dig rørt i løbet af dagen, det anbefales at voksne er mindst 30 minutter aktive i løbet af dagen.

Den gode og varieret kost
Når man dyrker motion, så er det også vigtigt, at man får den rigtige kost. I Danmark lyder anbefalingerne fx på, at man skal spise omtrent 600 gram grønsager og frugt om dagen – og gerne fisk omkring to gange om ugen. Hvis det kniber en smule med at få fisk på middagsbordet, så kan det anbefales at supplere med fiskeolie. Fiskeolie indeholder omega-3 fedtsyrer, som tilføres via kosten eller gennem kosttilskud – som du kan finde ved at klikke ind lige her, der har et stort udvalg af forskellige fiskeolier. Fordelene ved fiskeolie er fx at det kan reducere muskelømhed.

Vælg en sjov motionsform

Det nytter ikke at starte ud med løb, hvis man hader at løbe. Prøv nogle forskellige motionsformer af, og find det, som du holder af. Inden du vælger, så find ud af hvad dit mål er med at motionere, og hvad din krop kan holde til.

Hvis du har svært ved at motivere dig selv til at motionere, så kan det være en god idé med en holdsport eller holdtræning. Dette kan fx være håndbold, fodbold – eller holdtræning ved fitnesscenter. Herunder har vi opridset nogle forslag til anderledes motionsformer.

  • Klatring. Klatring er en underholdende motionsform, hvor du bruger alle musklerne og træner din udholdenhed. Klatring kan gøres både inden- og udendørs.

  • Danse. Der findes ufattelige mange forskellige danseformer, så du vil uden tvivl kunne finde en, som du holder af. Dette kunne fx være hiphop eller zumba.

  • Dyrke yoga. Her er der fokus på afspænding og smidighed. Yoga kan dyrkes på forskellige niveauer.