Guide: Sådan kan du lindre ømme muskler

Er du en meget aktiv person, der efter en træning eller hård løbetur, ofte døjer med ømme muskler eller træningsrelaterede muskelsmerter? Så er det nok heller ikke fremmed for dig at forsøge at finde en løsning på netop det problem. Herunder gives et par forslag til nogle metoder, der måske kan hjælpe til at lindre dine muskler!

Kuldebehandling

Den første på listen, og helt sikkert en af de mere nytænkende og til dels ekstreme metoder, er kuldebehandling. Her udsættes kroppen for helt op til 130 minusgrader, og nogle oplever mindre smerte med kuldebehandling. Dog er det ikke noget, man bare sådan lige bør kaste sig ud i, uden at have overvejet det meget grundigt. Der er andre måder at afhjælpe muskelsmerter på, som man kan ty til, før denne!

Massage

En total klassiker, når det kommer til ømme muskler eller muskelsmerter, er massage. Det gælder på mere end en måde. Man kan både tage ud til en professionel massør, og virkelig få gennemarbejdet sin krop, så den føltes så blød som smør bagefter, men det er også muligt at gøre det derhjemme. Hvis man er så heldig at have en ven eller partner, hvis hænder er lidt rigtigt skruet på, kan de assistere med en massage. Ellers kan man altid investere i et massageapparat.

Varme og udstræk

Hvis du er typen, der ofte træner, er det nok ikke første gang, du hører disse ord, når det kommer til lindring af ømme muskler: varme og udstræk. De går igen og igen, og det af en grund! Kombinationen af varme og udstræk til de ømme muskler eller til muskelsmerterne, kan for nogle være lige det, der skal til, for at der kommer den smule tiltrængte lindring. For andre kan udstrækning med muskelsmerter gøre det værre, og det er derfor uhyre vigtigt, at du lytter til din krop!