Få mere overskud i hverdagen gennem bedre søvn

Det moderne liv betyder oftest en travl og hektisk hverdag hvor mange mennesker regelmæssigt føler sig trætte, udmattede og uden overskud til at overskue de mange gøremål og forpligtelser der hører med.

Hvis du føler dig træt og uoplagt i hverdagen, kan det dog oftest være livsstilsrelateret og dermed er der mange ting, du kan gøre for at foretage nogle livsstilsændringer der kan øge dit energiniveau. En af de største syndere til en hverdag hvor du føler dig træt og uoplagt er mangel på søvn eller en for ringe søvnkvalitet.

I denne artikel lærer du om vigtige metoder og tiltag, du kan implementere i dit liv for at få mere energi og overskud i hverdagen, gennem en bedre søvn

Få mere og bedre søvn i din hverdag.

Søvn er noget der oftest bliver nedprioriteret i en travl hverdag.

Mange mennesker har lange arbejdsdage og øvrige forpligtelser i hverdagen. Det resulterer oftest i, at aftenen er det eneste tidspunkt man kan slappe af og nyde sin fritid.

Det betyder dog også, at mange er tilbøjelige til at skubbe sengetiden frem en time eller to for meget, for lige at få set et ekstra afsnit af yndlingsserien. Det resulterer i inkonsistente sengetider og en generel mangel på søvn.

Denne mangel på søvn kan resultere i, at du føler dig træt og uoplagt og sågar i dårligt humør dagen efter. Hvis du ofte har det sådan, bør du overveje, om du får nok søvn.

Det anbefales, de fleste mennesker får minimum 7 timers søvn om natten, selvom nogle mennesker kræver mere, og andre har brug for lidt mindre.

Det handler dog ikke kun om mængden af søvn, men også kvaliteten af den søvn du får. Jo tungere du sover og jo færre gange du vågner i løbet af natten, jo bedre en søvn får du oftest.

Sådan opnår du en højere søvnkvalitet

For at få en bedre søvn bør du prøve at undgå at bruge telefonen og andre skærme inden sengetid. Brugen af ​​skærme før sengetid kan resultere i en dårlig søvnkvalitet, mangel på søvn og øget træthed dagen derpå. Hvis du ikke kan undvære din telefon eller Netflix inden sengetid, kan overveje at investere i et par Blue Light briller der blokerer for det skadelige blå lys fra skærme.

Hvis du forsøger at få mere søvn, men kæmper på grund af bekymringer og stress, der holder dig vågen om natten, kan du prøve en meditation eller mindfulness-øvelser inden sengetid, for at berolige dit sind. Tankemylder er oftest noget af det der kan holde en vågen og gøre så man vender og drejer sig og ikke kan falde i søvn.

Lys og lyde kan ligeledes gøre så du ikke kan falde i søvn eller vække dig og holde dig vågen i løbet af natten. Du bør derfor så vidt muligt sove i et soveværelse der er så mørkt og stille som overhovedet muligt. Det kan du gøre ved at investere i mørklægningsgardiner, en god sovemaske og ørepropper.

Er du parat til at tage skridtet mod en hverdag med mere energi og overskud? Så besøg Sleepbetter.dk der hjælper dig med at få en bedre søvn.